„За мен Junkie XL е като Elvis на електронната музика. Уникално вдъхновение...” Mathew Decay в непринуден разговор на излизане от клуб Ескейп...


За първи път България ще стане свидетел на звезда от такава величина, която отдавна е прекрачила границите на клубната музика и култура. Този петък, 13 Юли е митичната дата на първото гостуване на Tom Holkenborg, световно известен като Junkie XL в България. Единствено клуб Ескейп има привилегията да представи на живо легендата на съвременната музика.

Неговият стил не може лесно да бъде причислен към определена категория, но същевременно е забавен микс от рап, китара, техно, транс и електро. Зад гърба на Junkie XL са множество сингли, албуми и съвместни продукции с велики имена като Chuck D (Public Enemy), Gary Numan, Terry Hall (Specials), Dave Gahan (Depeche Mode), Robert Smith (The Cure), Solomon Burke, Saffron (Republica), Anouk, Infusion, Peter Tosh, BT, The Scissor Sisters, Fatboy Slim, Rammstein, UNKLE, Coldplay, Britney Spears, The Sex Pistols …

През 2006 Junkie XL издаде албума Today, а в момента работи върху нов проект, част от който е нов албум и завършването на музиката към сноуборд хита на гигантите в електронните игри - ЕА Sports.

Клуб Ескейп извоюва дадата 13 Юли въпреки напрегнатия календар на Junkie XL, за да зарадва българските фенове с уникално изпълнение на живо – смесица от много кабели, музикални инструменти и визуално шоу.

Не пропускай шанса да видиш Junkie XL в България!
13 юли, петък, Ескейп

Един от най-заетите и ценени в бизнеса, брилянтен музикант и характерен соло артист – сега със съвсем нов албум TODAY, четвърти пореден за JUNKIE XL или Tom Holkenborg, който също така е и един от най-популярните млади композитори в Холивуд. С негово участие са саундраците на филми като The Animatrix, Team America и Kingdom of Heaven, както и много видео игри (Destroy All Humans, Xbox’s Forza Motorsport) и реклами. Да не споменаваме факта, че е продуцент и уважаван автор на ремикси, едни от най-великите в историята са негови, например възкресяването през 2002 на Elvis Presley и “A Little Less Conversation,” разбивач No. 1 в 24 държави.

Мулти-инструменталистът живее живот, за който много начинаещи, а и дори утвърдени музиканти само си мечтаят. Той си слуша творенията по телевизията, по радиото, в кината, в клубовете и музикалните магазини. Но докато виртуално е покорил всички медии, не всички от тях му дават свободата, която той си осигурява като единствен член на бандата Junkie XL. Когато прави ремикси или музика за филми, реклами и видео игри, холандецът трябва да спазва определени, понякога тесни и ограничващи правила. С Junkie XL той има възможността да прави каквото си поиска – и да пътува където си поиска – музикално и творчески. Възможност да бъде абсолютно себе си.

А с новия албум Today той вероятно е себе си повече отвсякога. Завърнал се е към по-китарния саунд на първите си два албума, като текстове Today е по-личен, музикално е по-цялостен и фокусиран от всеки друг диск на Junkie XL. “Предишните ми албуми обикаляха навсякъде – от регето до фънка и електрото, навсякъде,” казва Holkenborg. “Последните ми три албума бяха големи, концептуални албуми, подкрепени с цели теории, а за този албум просто се върнах назад към корените. Исках да направя 10 велики парчета. Албумът е повече от едно нещо; наистина изразява състоянието ми в сегашния момент. И затова се казва Today. В голяма степен той е това, което съм аз на този етап от музикалното си развитие.”

Част от връщането към основите е това да се увери, че всички тези парчета са свързани от нишката на един непрекъснат звук, в този случай тревожно, меланхолично чувство, което връща Holkenborg към китарата, докато пише песни през зимните месеци на 2005. “Това е точната атмосфера, в която създадох тази музика.”, казва той. “Започнах, като посядах в дневната или на стълбите в студиото, приглушавах свтелините и записвах китари – и вземах парчета и части от тези записи, за да оформя песните. Цялата музика е базирана на китарни мелодии и рифове. След това може и много да са обработени от програмите за звук, но всички китарни и бас части са изсвирени на живо и записани в студиото ми. Всички песни започнаха от там.”

Разкошно пътешествие в музикалния свят на Holkenborg както обикновено, Today на моменти е изпълнен с непосредствени рокаджийски рифове и още по-често напомня на мелодичната красота на New Order, а понякога пулсира като хаус трак. Между най-съществените инструментали са “Mushroom,” атмосферично парче, което Holkenborg описва като “почти възторжено U2”; “Such A Tease,” първото парче, създадено за Today; и “Honey.”

Докато в миналото той е ползвал високо профилирани гласове за един албум, този път, когато албумът му е с много повече личен принос, той се е спрял само на един артист, новакът Nathan Mader, който е и съавтор на текста на “Drift Away,” “We Become One” и “Even In This Moment.” Дългогодишният приятел и съмишленик Lucas Banker също е въвлечен в писането на текстове за Today. В първото парче “Youthful” вокалите на Mader са в контраст със стена от филтрирани китарни изблици от Junkie XL. “’Youthful’ е в голяма степен парче за това какъв съм аз като човек,” казва Holkenborg. “Като всички нас, съм минавал през доста глупости в живота си, но въпреки всичко там някъде е останало едно малко дете със своята невинност, което излиза на повърхността и изгрява като слънце.”

Други парчета от албума се фокусират върху преживяванията, например – заглавното парче от албума и първи сигъл “Today.” Holkenborg е сменил локацията на Амстердам с тази на района Венис Бийч, Ел Ей – за да се концентрира върху филм, видео игра и комерсиални проекти – така че албумът отразява и тази промяна в живота му. Заглавното парче, чийто текст е на Banker, е по неговите думи за това “да уловиш момента: когато нещо хубаво се случи в деня ти, наслади му се, просто се наслади на този миг. Не позволявай да ти се изплъзне.”

Докато все още свири на живо по около 60 вечери годишно, в Ел Ей се грижи повече за здравословния начин на живот и се развива творчески. В Амстердам той работи в студио понякога по 18 часа на ден, рядко виждайки слънчева светлина. Сега той прави музика на няколко крачки от океана, в слънчева Калифорния. Откакто се е преместил в Ел Ей, казва, че е научил - от работата си за филми - полезността на това да се занимава само с един проект – урок, който е приложил в Today.

Роден в Лихтенвурде, Холандия през 1967 в семейство на музиканти, Holkenborg започва да свири на барабани, когато е на осем и вече фен на странния психиделичен поп на Pink Floyd и King Crimson. Две години по-късно той се захваща с пиано, а на 14 и с бас. Не след дълго открива и кийборда, докато работи в музикален магазин и по онова време е решен да посвети живота си на музиката.

Чешейки си зъбките в Weekend At Waikiki, холандска ню уейв група, вдъхновена от Talking Heads, Yello, The Clash и Peter Gabriel, той започва да миксира тийн обожанията си в рока и електрониката. Следва вдъхоновената от индъстриала група Nerve през късните 80/ ранните 90-те, които издават два албума за лейбъла Play It Again Sam (Front 242) през период, когато репутацията на Holkenborg като фрийланс продуцент и ремиксър е запонала да расте след проекти за метъл герои като Sepultura, Soulfly и Fear Factory.

В същото време Holkenborg задвижва различни свои проекти в подземното си студио в Амстердам. Приятелите му се шегуват, че е пристрастен към студиото (“studio junkie”), а от там тръгва и името Junkie XL. “XL” идва заради разтварящите се граници на творческата му и музикална енергия. “Нарекох се Junkie XL от гледна точка на това, че когато веднъж се претовариш абсолютно, никога повече не искаш да се повтаря,” казва Holkenborg. “‘XL’ стои точно за това – да си разшириш представите, аз открих, че десетте години в студиото са ми дали огромно предимство и в сравнение с останалите денс продуценти аз знам как да сложа...лейър върху друг лейър.”

С помощта на китариста Dino Cazares, Holkenborg представя Junkie XL през 1997 със Saturday Night Teenage Kick –- смесица от брекбийт и рок, чието потомство са хитове като “Billy Club” –- а след това хваща пътя и се отправя на турне с Prodigy в Германия, покорявайки международни фестивали като Fuji Rock и Roskilde и правейки име в процъфтяващата щатска рейв сцена. През 2000 следва Big Sounds of the Drags. Dancier, силно повлиян от шейсетарската психиделия, албумът съдържа клубния хит “Future in Computer Hell (Part 2),” който помага за раждането на нов жанр – прогресив денс. А репутацията му в Щатите и Европа продължава да расте.
Едновременно с това славата на Holkenborg като ремиксър и композитор расте с бързината на гъба след дъжд особено след работата му за реклами и филми като Заразно зло и Блейд, а върхът на всичко е ремиксът му на “A Little Less Conversation”, използван за реклама на Nike World Cup 2002. В кредитите влиза като JXL вместо Junkie XL, сингълът се изстрелва до върха в класациите на Великобритания, Япония, Хонг Конг, Дания, Ирландия, Норвегия, Холандия, Австралия и Мексико.
Следващият диск на Junkie XL от 2004 Radio JXL - A Broadcast from the Computer Hell Cabin, е виртуална, мечтана пиратска радио станция с гласовете на Solomon Burke, Peter Tosh, Chuck D, Dave Gahan, Robert Smith и други, ей богу, съкрушителни творения на Holkenborg.

И докато той прави ремикси за всички от Britney Spears до, наскоро, Coldplay, той слага шапката на собствените си занимания с ремикси. След успеха на “A Little Less Conversation,” Holkenborg получава тонове предложения като това да направи ремикс на цял албум на Елвис до това да ремиксира официално “Strawberry Fields Forever,” но той отхвърля всички, защото не се интересува от това да работи основно като ремиксър. Най-общо казано, направил е невъзможно разнообразен списък от ремикси в кариерата си, от Sarah McLachlan до Rammstein.

“Мисля, че наистина е важно да приемаш колкото е възможно повече музика. Ако видите колекцията ми, там ще намерите неща от Steely Dan до Pink Floyd, до The Who, Lush или Cocteau Twins, Nirvana, Sonic Youth, Fear Factory, Sepultura. Има отвсякъде – ранни хип хоп записи, шумни плочи от Ню Йорк, от ранните 90-те, прогресив рок от 70-те и индъстриъл от 80-те.”

По-рано в кариерата си Holkenborg е направил всичко, за да осигури това разнообразие. Но с Today той иска да създаде просто една моментна снимка. “Музикално съм прекарал толкова време, обикаляйки по целия свят, носейки огромен куфар, за да мога да слагам вътре всичко, което си харесам. За този албум отворих куфара и извадих всичко, което беше там.”

Junkie XL’s ‘Today’ е на пазара от Roadrunner Records/ Вирджиния Рекърдс.

Teenzona_team
12 Юли 2007 г.