Космическият кораб ЕНИГМА връхлита Земята!!!


Няма черни дупки в музикалната вселена на ENIGMA. Нищо никога не изчезва тук. Изминаха вече шестнадесет години, от както дебютът на ENIGMA, Sadness Part 1, разтърси Земята на 1-ви октомври 1990 и удари върха на класациите с музика, която планетата още не бе чувала. От извънземно, изведнъж ENIGMA се превърна в най-известния космически кораб на световната музика и на музикалния свят. Днес, на 25 септември 2006 излиза шестият им албум!

... Десет...
Със своите тридесет и пет милиона продадени дискове по целия свят, петдесет номер едно хитове, деветдесет платинени диска и песни, включени в повече от хиляда компилационни албума, ENIGMA се превръща в най-успешния немски музикален проект за всички времена. Но на какво точно се дължи този успех? ’’Както и да го наречеш: мрачен, опияняващ или танцувален, луксозният поп на ENIGMA е феномен oт международна величина’’, пише The New York Times. ‘’ENIGMA изследва както менталните, така и физическите музикално-танцувални възможности’’, твърди Entertainment Weekly. ’’ENIGMA дава свобода на въображението...’’, пък прибавя японският Elite. Главният създател на ENIGMA, Михаел Крету, има да каже само едно: ”Правя музика за себе си’’. Създаването на всеки запис е ново предизвикателство за него: ’’Не искам да се повтарям музикално и винаги търся да създам нещо ново’’.

... Девет...
Разбираемо е защо в А Posteriori можем да намерим парчета със заглавия като Да сънуваш Андромеда, Съобщение от Ло, Довиждане Млечен път. Музиката им те понася на пътешествие през многопластова звукова вселена и стига до границата на опита ти като слушател, но винаги остава вярна на оригиналността на ENIGMA. Албумът ще позволи на всеки пътешественик да открие нови невероятни галактики с музикалния кораб на ENIGMA. Има и специална увертюра в началото на албума, която привества слушателя както и в предшестващите пет албума, преди Fata Morgana да започне тридесет секунди по-късно. Довяти на меко килимче от звуци, идват мистериозните гласове, които внушават сила и изговарят нещо на латински в тази нова музикална сфера – сфера, в която А Posteriori ще се потопи. За пореден път ENIGMA създава звуци-сигнали, които ще останат за винаги в паметта ти, като ментална татуировка.

... Осем...
‘’Затварям се в собтвения си свят от размисли, в нещо като хипнотичен транс’’ казва Михаел Крету. Той пише, композира и аранжира тази като че ли идваща от друга планета музика, така както би искал слушателите да я усетят. ’’Преминавах в спокойно, духовно състояние, за да успея да достигна тази напълно различна атмосфера’’. Музикалната възбуда е толкова силна за създателя на тази музика, колкото е и за самия слушател.

‘’Винаги съм благодарен на изворите на вдъхновение, но аз нямах такива’’. Никаква телевизия, никакви видео клипове, никакво следене на музикалните класации. Въпреки това, Крету създава собтвена музикална вселена и собствено студио, което е малко по-малко днес, единствено гледайки Средиземноморието и звездите. Той искаше ‘’да даде свобода на собствените си музикални амбиции’’. Резултатът е едно междугалактическо музикално пътешествие, с дванадесет спирки, което трае петдесет и три минути и четирдесет и две секунди. Това е най-дългото пътуване, предложено от ENIGMA, отвеждащо гостите си до незнайни светове, чрез песните, всяка от които води до различна орбита.

... Седем...
За разлика от предишните пет албума, в А Posteriori трудно можеш да намериш текст. Думите се появяват на малки откъси или като възпоменание на собствената история на формацията. ‘’Текстът е твърде ограничен, а думите са съвсем малко, за да могат да предадат на другите хора най-съкровенните ми мисли и чувства’’ казва Крету. Музикалната визия на ENIGMA представя какво композиторът нарича позитивен безпорядък. Ако преди ENIGMA използваше гласовете, за да създаде човешки инструменти, в този албум гласовете са използвани по много различен модерен начин. ‘’Гласовете за мен са ефекти и звуци, нищо повече’’ обяснява Крету. Той създава гласово изчистени звуци от друго измерение. ‘’Въпреки че тези изкуствени гласове приличат на човешки, нещо в тях е необичайно, объркващо’’. Ефектът е магически.

... Шест...
Нов резултат. Дебютният албум на ENIGMA, MCMXC А.D., въвежда понятието концептуален албум, изпращайки го в напълно ново измерение. Никога преди това една идея не бе осьществявана с такава сложност в музикалното й и интелектуално естество. Така се заражда United Colours Of Music. Разбира се, успехът който този албум пожънва, излиза отвъд различните култури и континенти, но същото се случва и с възможностите и идеите на Крету, които той смесва в една синтетична дупка. Това всъщност е една от главните причини за успеха на ENIGMA. Но А Posteriori отива крачка по-далече. Никое парче от албума няма да бъде отделено, за да бъде превърнато в сингъл. ‘’Аз пиша книги, а не скечове. Аз правя албуми’’. При ENIGMA, песента винаги е средство за достигане до целта и може да бъде разбрана само в един по-широк смисъл. Резултатът от това съзнателно решение е, че А Posteriori е най-свързаният албум от канона на ENIGMA. ‘’Можеш да го слушаш на repeat и той се превърта като виенско колело. Започва в до минор и свършва в същата тоналност.’’ Не само че до минор е любимата тоналност на Михаел Крету, но е и огледало на инициалите му. Необичайно съвпадение, както и още много други такива при ENIGMA.

... Пет...
От симфоничната грандиозност обратно кам скромността на камерната музика. Михаел Крету заменя огромното си студио за малка кабина. ‘’Но начинът, по който работя, не се промени. Просто ми омръзна от това чудовищно голямо студио, с километрични кабели, което имах. Сега работя с по-малко съоръжения, въпреки че резултатът трябва да е перфектен.’’ Със сигурност в А Posteriori може да се усети тази новопридобита мобилност и динамизъм. ‘’По-малко е повече’’ е новата максима на ENIGMA, която обаче не губи своята изтънченост. Едно от запазените марки на ENIGMA е преди всичко начинът, по който винаги можеш да откриеш нещо ново, малки тайни, неразгадани кодове, скрити елементи, които, когато се покажат, позволяват на слушателя да участва в тази магическа формула. ‘’Исках да дам живот на философията ми за ENIGMA. Исках да оставя пространтво във въобръжението на слушателите, за да могат те сами да завършат аранжиментите на песните в зависимост от настроението им, заобикалящия ги свят и чувствителността им. ‘’

... Четри...
Nomen est omen. Алхимикът е не само заглавието на предпоследното парче от албума А Posteriori , но и описва най-правилно създателя на този албум. ‘Алхимик’ е най-точното описание на Михаел Крету за двадесет и първи век: певец, всестранно развит инструменталист, композитор, аранжьор, продуцент и тон-режисьор. Наборът от музикални формули и команди, дешифровани от него, приличат на тези на магьосниците на органичните и неорганични науки. ’’Нещо наистина ново в А Posteriori, е че с изключение на два реда, за първи път в живота си аз създавам всичко съвсем сам.’’ Това също е преднамерен резултат от неговия нов минимализъм. ‘’Разбрах, че ако искам китара, не ми трябва задължително китарист.’’ Действително, дори и на най-опитните китаристи им е трудно да повярват, че по-голямата част от сложните рифове и виртуозни сола са изсвирени на клавиши. ’’Това е може би първият изцяло направен със синтезатор албум, който изобщо не звучи като такъв.’’ Мечтата на алхимика Михаел Крету се сбъдна.

... Три...
‘’Имам много ясна представа за ефекта, който искам да създам върху слушателя. Става въпрос за емоционалния ефект, за това което музиката изразява.’’ Крету не желае да оставя никакво съобщение или голямо идеологично хрумване. Главната му идея е да създаде музика за цялото тяло, обезоръжаващо хармонична и лесно усвоима, поне на пръв поглед. Никакви граници не би трябвало да се изправят пред желанието на слушателя да открива.

Тук става ясно, че човекът, стоящ зад името на ENIGMA, е всъщност композитор с опит и завършен музикант. С неичерпаемия си глад за осъвършенстване, А Posteriori обогатява световната диджей култура с нови музикални идеи. Трудно можеш да намериш chill out или lounge миксове, които да не съдържат откъси от музикалната галактика на ENIGMA. А Posteriori е един напълно нов звуков колаж. Но има голяма разлика между термините да създадеш оригинал или просто да копираш. Михаел Крету създава колажи, за които всяко платно би се оказало твърде малко.

... Две...
Хората, които диктуват модата, не се притесняават от духа на времето. Още от самото начало, ENIGMA не зачита приетите тенденции в музикалната индустрия. ‘’Никакви мелодии, никакъв английски текст, музикалната структура е разделена на осем части, и всичко, което успяваш да чуеш, е само някакъв неразбираем говор’’ е изявлението на Михаел Крету във връзка със световния хит на ENIGMA, Sadness Part 1. Композиторът продължава да пренебрегва музикалните и индустриални тенденции, дори и в по-нататъчното развитие и промяна на ENIGMA. ‘’Въпреки че ENIGMA има своя идентичност, нещо като личен стил, би ме отегчавало до смърт, ако непрекъснато повтарях идеите си.’’ Крету си дава сметка колко е рисковано да предизвикваш слушателя с лекия културен шок, който всеки запис създава. ‘’Музиката на ENIGMA е доста различна от тази, която хората са слушали до сега, но когато се потопиш в новото звучене, откриваш, че може да бъде и вълнуващо. Не е нужно да разбираш музиката ми, предназначението й е да създава чувство на всеобщо благосъстояние.’’

... Едно...
Може да се направи аналогия между ENIGMA и немите филми. При последните музиката, звуците и думите са плод на зрителското въображение. При ENIGMA картините, цветовете и думите са създадени от съзнанието на слушателя и им позволяват да усетят уникалното лично опиянение от пренасянето им в друго измерение. Акустичното притегляне изчезва. Най-успешното излитане е през нощта. В А Posteriori има леки звукови и транс ефекти. ‘’Нито един такт не е повторен. Изсвирих почти всичко наведнъж, за да избегна отделното записване на всеки такт.’’ В никой от предишните албуми на Крету практиката му като концертиращ пианист не му е била по-полезна. ‘’На няколко малки места в албума преобразувах направена грешка в нещо позитивно. По такъв начин включих една хармонично фалшива нота, че объркването на слушателя стана позитивно. Само тогава музиката оживява.’’ За Михаел Крету музикалният успех идва, когато музиката накара емоцията да надделее над разума. Това всъщност е друга причина, поради която композиторът обединява в един албум ’’не толкова музикално интересни парчета, с абсурдни многоизмерни звуци. Исках да създам тонален вакум, подобен на усещането, което изпитваш, когато налягането ти се качи по време на гмуркане.‘’ Но това са само кратките моменти, преди отново да влезнеш в тази ‘’жива, постоянна, успокояваща монотонност’’ казва Крету. ‘’Тази монотонност е фалшива разбира се, защото с всеки нов такт, нещо ново се случва.’’

... Нула – давай!
‘’След шетнадесет години, вече знам каква е общата нишка между албумите на ENIGMA. Мога да обясня защо хората продължават да слушат и купуват моята музика, въпреки че всеки един от албумите ми звучи различно. Това е поради силната и всемирна жажда за човечност, копнеж който може би е и малко наивен.’’

Михаел Крету се стреми към вечността и превъзходството на албума А Posteriori, чието име на латински означава Какво идва после. Шестият опус на ENIGMA е вдъхновен от Малкият принц на Екзюпери, литературните откровения на Жул Верн, извънземното от едноименния филм на Стивън Спилбърг, Галилео Галилей, Леонардо Да Винчи, мита за Юпитер, Галактиката Андромеда, историята за края на Млечния път...

Ето защо искахме да ви направим малък наръчник за албума А Posteriori. Дали ще го слуша на i-pod-а си под нощното небе, със затворени очи в стаята си или като сaундтрак към най-приятните мигове в живота си, всеки слушател може сам да избере начина, по който да усети 360 градусовия звук на тази многоизмерна музика. А Posteriori ще бъде издаден през септември на 5.1-surround-DVD, за да могат слушателите по-добре да се насладят на триизмерната мозайка на този красив албум, създаден със синтезатори. С А Posteriori Михаел Крету успява да създаде поредния невероятен албум на ENIGMA.

Със съдействието на Анимато Мюзик/EMI.

Teenzona_team
01 Окт 2006 г.

1357 прочитания
Коментари: 2
chester-girl #1, 02 Окт 2006 г.
strahotna grupa, a pyk i celiq album e omajwasht...opredeleno trqq da se chue...
feelingood #2, 03 Окт 2006 г.
не съм ги чувала и няма да ги чуя