Малко артисти са създали толкова богата и разнообразна кариера като тази на Принс. През 80-те години на XX в. той се появи като един от най-изключителните таланти на рокендрол сцената, способен безгранично да смесва поп, фънк, фолк и рок. Принс не само издаде поредица от уникални албуми, но продуцира записи и написа песни за много други изпълнители. В сейфа му има още стотици неиздадени авторски идеи. Принс показва забележително стилистично израстване и музикално разнообразие с всеки албум, който издава, непрекъснато експериментирайки с различни звуци и жанрове. Понякога неговата музика може да звучи странно заради особения еклектизъм, но експериментите често са успешни; няма друг артист, който едновременно да пасва на толкова различни стилове.

Издигането на Принс към върха е стремглаво и продължително и е белязано с едно от най-големите музикални признания – приемането в Рок енд рол Залата на славата през 2004 г. Предишният му албум “Musicology” се изкачи до пето място в класациите, носейки му две номинации за “Грами” и бележейки три десетилетия на сцената на един от най-обичаните и влиятелни артисти на ХХ в.

Новият му албум “3121” също получи възторжена медийна критика, предизвикана от невероятната комбинация на различните Принс стилове, съчетани в него, като забележителния фънк в “Lolita”, ар-енд-би ритъма в “Incense And Candles”, прекрасния дует на изпълнителя с Тамар в “Beautiful, Loved & Blessed” и великолепния сингъл “Black Sweat”. В него Принс, който винаги е изненадвал публиката с идеите си, сега също представя нещо уникално. Изпълнителят използва характерния си и неповторим фалцет, шептене и крясъци, индъстриъл пулс барабани, синтезатори и изключително стилен черно-бял клип, за да докаже отново кой е поп и фънк кралската особа. Видеото е режисирано от мароканската режисьорка Санаа Хамри (работила с Марая Кери, Лени Кравиц, Сийл и др.). То е минималистичен и стилен отговор на екозотичния клип на първия сингъл “Te Amo Corazon”, режисиран от актрисата Селма Хайек. “Black Sweat” направи премиерата си едновременно в дневното шоу на MTV – TRL и в едно от най-популярните предавания “106 And Park” на телевизия BET (Black Entertainment TV – най-популярният ТВ канал в САЩ за черна музика). “Това е завръщане към класическия Принс” – заяви Стивън Хил, Изпълнителен вицепрезидент на телевизията. “Видеото е истинско национално богатство, каквото само той може да създаде”. Принс представи и друга скъпоценност от албума си – “Fury”, на първата голяма промоционална поява в подкрепа на албума в съботното вечерно шоу на телевизия NBC на 4-ти февруари. Това е и първата поява на изпълнителя в комедийно шоу за 25 години, а самото предаване имаше най-високият си рейтинг от 2004г. насам.

“3121” се изкачи на първо място в класацията на списание “Билборд” Европа Топ 100, с което легендарният изпълнител постигна най-голямият си връх за десетилетието. С този албум Принс си осигури и титлата световен хит изпълнител след като дебютира на първо място и в САЩ. Това е първият албум на звездата, който застава директно на #1 в тази класация след саундтрака на “Батман” през 1898г. и първият студиен албум “Around The World In A Day” (1985г.) насам.

В началото на 90-те години Принс основава уеб центъра NPG Music Group, превръщайки се в първия, който прави директни продажби в Интернет. Той прави и едно от най-успешните турнета в музикалната история през 2004г в подкрепа на албума си “Musicology”. Списание Полстар го обявява за топ концертът на годината. Печели и Имидж наградата NAACP и е обявен от списание “Ролинг Стоун” за един от петте топ поп изпълнители за последните 25 години.

Принс написа и 2 песни в памет на жертвите от урагана Катрина – “S.S.T” и “Brand New Orleans”, които могат да бъдат чути в www.NPGMusicClub.com.

“3121” е на българския музикален пазар от Вирджиния Рекърдс / Юнивърсъл Мюзик с медийната подкрепа на телевизия ММ и списание Паралели

*****

Първите два албума на Принс за солидни, с познатия фънк-поп от края на 70-те. Албумът от 1980 г. “Dirty Mind” е първия му шедьовър, в който Принс свири на шест различни инструмента. Резултатът е тежък фънк, хващащи мелодии, сладки соул балади и поп с рок китари. И всичко това на едно място. Последвалият албум “Controversy” има подобен успех, но “1999” е наистина брилянтен. Последният става вселенски хит, продавайки три милиона копия. Но това е нищо в сравнение с излезлия през 1984 г. “Purple Rain”.

“Purple Rain” превръща Принс в суперзвезда. Албумът се продава в 10 милиона копия в САЩ и изкарва 24 седмици на върха на класациите. Отчасти записан с групата The Revolution, която придружава Принс на турнето, албумът включва най поп ориентираната музика, която музикантът някога е записвал. Вместо да продължи в тази посока, Принс завива към психаделията на “Around the World in a Day” от 1985 г., който успява да продаде два милиона копия. През 1986 г. излиза дори по-странният “Parade”, който по свой начин е амбициозен и сложен проект, но нито един подобен албум не може да се похвали с брилянтно парче като “Kiss”.

До 1987 г. амбициите на Принс не признават граници и това дава резултат в шедьовъра “Sign o’ the Times”. До последно певецът се готви да издаде албум с тежък фънк, наречен “The Black Album”, но го изтегля точно преди неговото пускане на пазара, решавайки че е прекалено тъмен и неморален. Вместо това Принс издава смутния “Lovesexy” през 1988 г., който е абсолютен търговски провал. Работата по филмовата музика към поредицата “Batman” през 1989 г. връща певеца на върха на класациите, дори албумът да е в същността си повторение на стари неща. Следващата година Принс пуска “Graffiti Bridge”, продължение на “Purple Rain”, което се оказва поредното разочарование.

Принс сформира “The New Power Generation”, най-талантливата и разнообразна група, през 1991 г. Техният първи албум “Diamonds and Pearls” Принс затвърдява майсторството на Принс и мястото му в съвременната арендби музика; този албум е неговия най-голям хит от 1985 г. насам. Следващата година певецът издава своя 12-ти албум, който е озаглавен със загадъчен символ. През 1993 г. Принс официално сменя името си със символа. Следващата година артистът има неприятности, свързани с договора с музикалната компания Warner Bros. В резултат той издава независимо сингъла "The Most Beautiful Girl in the World," с желанието да демонстрира на какво е способен, работейки без покровители. Песента влиза в класацията на най-големите му хитове. По-късно през същото лято Warner издават леко апатичния диск “Come”, носещ името на Принс. Албумът има умерен успех, получавайки в крайна сметка златен статус.

През ноември 1994 г., като част от задълженията си по договора, Принс се съгласява с пускането на официалното издание на “The Black Album”. В началото на 1995 г. той се потапя в друга битка с Warner, определяйки се като “роб” и отказвайки да даде новия си албум “The Gold Experience” за пускане в продажба. До края на лятото, уморени от преговорите, Warner постигат споразумение, което гарантира излизането на албума, плюс един последен запис за компанията. “The Gold Experience” излиза през есента. Независимо, че получава добри отзиви от критиката и е последван от ударен хит, той се проваля в опита си да стане комерсиален успех. През лятото на 1996 г. Принс издава “Chaos & Disorder”, който му помага да стане независим артист. Основавайки своя музикална компания – NPG (която се дистрибутира от гиганта EMI), той променя пейзажа с тройния диск “Emancipation”, сътворен като голям опус, които ще генерира сингли за няколко години напред и ще бъде подкрепен от няколко турнета. Обаче, дори и на най-преданите му почитатели, е нужно време, за да осмислят такава огромна компилация от песни. След като става ясно, че “Emancipation” не е търговски хит, през 1998 г. Принс събира дългоочакваната колекция от редки и неиздавани песни, наречена “Crystal Ball”. Благодарение на колекцията Принс открива, че е много по-трудно, отколкото изглежда, да направи албум за определена публика. Скоро след това артистът издава онлайн албума “New Power Soul”, само три месеца след излизането на “Crystal Ball”. Но “New Power Soul” не се представя добре в класациите, отчасти защото много слушатели не разбират, че на пазара има такъв албум.

Година по-късно, с предсказуемия “1999”, определян като химн на края на хилядолетието, Принс издава ремикс колекцията „1999 (The New Master)”. Сборът от неиздавани песни от ерата на Warner Bros “Vault: Old Friends 4 Sale” излиза по същото време. През есента Принс се завръща чрез музикалната компания Arista с „Rave Un2 the Joy Fantastic”.

През есента на 2001 г. музикалният идол издава “Rainbow Children” с противоречив успех. Това е джаз цирк от звуци в чест на неговото покръстване от църквата на Свидетелите на Йехова. Този факт отблъсква много от дългогодишните му почитатели. Принс продължава своята изолация с продукцията от 2003 г. „N.E.W.S.”, набор от четири инструментални пиеси, които звучат много по-приятно. Но артистът отново минава границата с оглавилия класациите албум “Musicology” – завръщане към формата, която изпрати артиста отново в Топ 10, дори му донесе номинация за “Грами” за „Най-добро Мъжко Поп-вокално Изпълнение” за 2005 г.

Teenzona_team
17 Апр 2006 г.

Коментари: 3
JoInTgIrL #1, 17 Апр 2006 г.
Е,тфа пък да ти писне от тоя
sarceto #2, 17 Апр 2006 г.
aide stiga s toq be
Axel #3, 17 Апр 2006 г.
Няма да коментирам