Казват, че музикалният „брак” между Стан Гетц и Антонио Карлос Жобим е бил колкото неизбежен, толкова и непредвидим. Въпреки че преди шейсетте години на миналия век двамата никога не са се срещали, първите стъпки на глобализацията на популярната музика ги запознава със записите на другия. Бумът в музикалната индустрия през шейсетте, както и неиздавани колаборации, днес са в основата на всички концептуални албуми. За Гетц и Жобим резултатите са безпрецедентен скок на популярността им и създаването на изящна и уникална музика.

В началото на петдесетте години на миналия век Стан Гетц (роден на 2-ри февруари 1927 във Филаделфия) вече има солидна репутация на джаз сцената. Неговият лиричен звук и романтични тонове му дават достатъчна популярност, за да сформира собствена група. Разочарован от американското общество, той се премества в Дания за периода 1958-1961г. Когато се завръща в Щатите, Стан Гетц веднага започва записа на албума „Focus”, в който му акомпанира струнен квартет. По същото време чува и новия бразилки поп стил, наречен „боса нова”, който буквално означава „нова грапавина” или „нова гънка”.

Антонио Карлос Жобим (роден в Рио де Жанейро само осем дена по-рано от Гетц) е душата на първите боса нова записи. Всичко започва на неформална среща на кафе, на която приятелите Жобим и китаристът и певец Жоао Жилберто създават нова по-лежерна вариация на известната бразилска самба. По-бавна и по-нежна от музиката за карнавали, малките боса акомпанименти са вдъхновени от записите на Гетц и неговите куул джаз мотиви и са по-скоро типичен джаз, отколкото типична бразилска музика. Като музикален директор на поп репертоара на лейбъла Odeon, Антонио (известен като „Том”), записва първите си песни “Chega de Saudade” и “Desafinado” с Жилберто през 1958. Неочакваният успех на тези записи създава нова мода в Бразилия.

Постепенно боса нова стилът започва да си пробива място сред северноамериканските музиканти. Различни джаз изпълнители претендират, че познават тази музика от по-рано, а Дизи Гилеспи, Хърби Ман и китаристът Чарли Бърд изпълняват адаптации на различни боса песни със собствените си групи. Бърд си приписва представянето на Гетц на музкалната сцена (което Гетц и неговият продуцент Крийд Тейлър по-късно оспорват). Но Бърд и неговата вашингтонска банда са тези, които стоят зад първия боса нова албум на Стан – “Jazz Samba”.

Гетц е джазмен, който може да направи нещо магично от този материал. Това става ясно от начина, по който е разкрита лиричността в мелодиите на Жобим в този първи албум. Това личи най-ясно в “One Note Samba” – весела композиция, включваща повторението на един единствен тон, за да покаже фикс идеята на един влюбен към неговата възлюбена и в “Desafinado” (“Off Key”) – заглавие, което е метафора за партньори, които не могат да се съберат.

По-късно “Desafinado” е пуснат като сингъл, като успехът му е още по-изненадващ от този на старата бразилска версия, просто защото е подобна на съвременната тогава американска поп музика. Още преди очевидният успех на джаз самбата в класациите, Гетц записва следващия си албум. Боса нова биг бенд има силни, но все пак фини аранжименти, направени от Гари МакФарланд, което личи в тази версия на хита „Chega de Saudade” (“No More Blues”).

Продажбите и на албума „Jazz Samba”, и на сингъла “Desafinado” скачат до небето и е повече от естествено Гетц и Крийд Тейлър да продължат с капитализирането на успеха си. За следващия проект, те отиват директно при извора и довеждат от Ню Йорк Жобим и Жилберто за записите. С Жилберто на китарата и вокали и Жобим на пианото, проектът „Getz/Gilberto” надминава първите два боса нова албуми на саксофониста. В албумa е включена нова версия на „Desafinado”, записана от триото и две песни с неизвестната тогава певица Аструд Жилберто (съпруга на Жоао).
Отново има спор чия е била идеята в записите да се включи непрофесионалистката Аструд. Но освен невероятния и обаятелен глас, който притежава Аструд, тя има още едно предимство пред съпруга си Жоао. И това е, че може да пее на английски. В резултат на това Аструд записва и вокалите в „Corcovado” („Quiet Nights Of Quiet Stars”) и в една нова песен – „The Girl From Ipanema”. Тук е включена в пълния си вариант като сингъл. “The Girl From Ipanema” се превръща в най-големия им хит и е отличителен за целия боса нова феномен.

Продуцентът Крийд Тейлър не прави само очевидното. Докато Жобим е в Ню Йорк, той записва с Гетц и композитора Луиз Бонфа, автор на няколко боса нова стандарти, включително и „Manha da Carnaval” от филма „Черният Орфей”. Общият им албум „Jazz Samba Encore!” е издаден преди „Getz/Gilberto”. Хит сингълът от него е “Insensatez” (“How Insensitive”), който Жобим записва с Жоао Жилберто през 1961г. Продажбите на “The Girl From Ipanema” помагат за първия солов проект на Аструд “The Astrud Gilbero Album”. Дуетът, който тя записва с Жобим „Água de Beber” (“Water To Drink”), днес вече е класика.

Тейлър продуцира и първия собствен инструментален албум на Жобим, в който Жобим свири и на китара, и на пиано. Композиторът на „Desafinado” записва и версии на още две песни, издадени по-рано в Бразилия от Жоао Жилберто – „Оnce I Loved” и “Meditation”. Трансекваториалната любовна връзка продължава със следващия албум на Жобим – “Wave”, като музиката му е преплетена в контекста на сложните оркестрации и аранжименти на Клаус Огерман (който по настоящем работи с джаз певицата и пианистка Даяна Крол).

Стан Гетц не изоставя боса нова музиката, но се оттегля от записването на цели албуми с такъв материал. Прави кавър на една единствена песен, която може би е и перлата в неговата колекция – веселата и хипнотична “Águas de Março” (“Waters of March”), записана първо от Жобим през 1972 г. като подарък към месечно списание. След като Жобим я презаписва с Елис Рeгина, най-популярната бразилска изпълнителка, тя се превръща в стандарт в САЩ. През 2001г. Бразилската музикална индустрия я обяви за най-добрата бразилска песен на всички времена.


Пълен траклист:

1. The Girl from Ipanema
2. Desafinado (Off Key)
3. Wave
4. Insensatez (How Insensitive)
5. Águas de Março (Waters of March)
6. Chega de Saudade (No More Blues)
7. Corcovado (Quiet Nights of Quiet Stars)
8. Amor em Paz (Once I Loved)
9. Samba de Uma Nota Só (One Note Samba)
10. Água de Beber (Water to Drink)
11. Meditation
12. Desafinado (Off Key)


Албумът е на българския музикален пазар от Вирджиния Рекърдс / Universal Music Group.

Teenzona_team
15 Авг 2007 г.

Коментари: 1
mani123 #1, 26 Авг 2007 г.
уоу...звучи странно...но пък статията е много хубава