При небивал интерес и с голям успех преминаха спектаклите на българското сопрано Александрина Пендачанска в ролята на Семирамида в едноименната опера от Росини в Париж. Произведението не е поставяно във френската столица от 25 години, когато за последен път в ролята на Семирамида се превъплъщава Монсерат Кабайе.


„Голям глас, енергичност, виртуозност и изгарящ темперамент, сопраното Александрина Пендачанска притежава всички тези качества, за да възкреси спомените за възможностите на драматичното сопрано. След всичко това съвсем логично е, че Доминик Майер, директорът на Театърът на Шанс Елизе, повери легендарната роля на Семирамида на нея, за завръщането на царицата на Вавилон на парижка сцена след 25 годишно отсъствие.” - пише специализираното издание за класическа музика „Alta musica”.

Любопитството на меломаните беше провокирано и от един уникален момент, свързан с финала на операта. След премиерата на “Семирамида” във Венеция през 1823 г., Росини пренаписва края на произведението, специално за премиерата на операта в Париж през 1825 г. Оттогава само се говори, че има парижка версия на “Семирамида”, за която се смяташе за изгубена. Наскоро, съвсем случайно, този втори финал на операта е открит в един клавир от 19 век от Филип Госет - световнопризнатия изследовател и експерт на творчеството на Росини. Така, в Париж под палката на италианския диригент Евелино Пидо, Френският национален оркестър и Александрина Пендачанска изпълниха за първи път от 1825 година, уникалния парижки финал на операта “Семирамида”.

Допълнителен интерес около българското сопрано имаше и заради участието й в най-новия запис на операта „Милосърдието на Тит” от Моцарт за звукозаписната компания Harmonia Mundi. Диригент на записа е еидн от най-прочутите диригенти в света - Рене Якобс - носител на наградата ГРАМИ за опера за 2004 г. Компактдискът беше записан в края на ноември 2005 г.в Берлин и излезе на пазара в Европа през април тази година.



Испанското списание за класическа музика “SCHERZO” веднага обяви „Милосърдието на Тит” на Harmonia Mundi за албум на месеца.

Френското музикално списание “DIAPASON” написа: “ Александрина Пендачанска триумфира, внушава образ на отмъстителна фатална жена, тигрица, и благородница.”

Английският Таймс (The Times) коментира: “...Откритието (в записа – бел. ред.) е българката Александрина Пендачанска, разкъсана и драматична в ролята на Вителия.”

Тази неделя “The Sunday Times” посочи „Милосърдието на Тит” за CD на седмицата и написа – “.. Якобс играе бързо и свободно с темпото, а изпълнението придобива „по театрално” усещане, благодарение на темперамента в главното изпълнение на българската дива Пендачанска в ролята на истеричната Вителия - една отритната примадона решена на отмъщение.”

През ноември Рене Якобс и Александрина Пендачанска ще записват операта “Дон Жуан” от Моцарт отново за HARMONIA MUNDI.

Със съдействието на Вирджиния Рекърдс / Universal Music.

Teenzona_team
06 Май 2006 г.