Едва ли някой някога си е представял, че една от най-оригиналните, новаторски и брутални хеви метъл банди през последните 20 години може да произхожда от необещаващата Бразилия. Но когато Sepultura избухна от района на Амазонка, първо заявявайки своята запазена марка на ъндърграунд ниво, преди да се превърне в сериозна световна сила, групата започна кариера, като комбинира най-тежките звуци с открит, пионерски дух, който бързо отрече всичко обичайно и наложи нови граници в метъла.


Сега бандата издава 13 от най-яките си парчета в Best Of албум (Roadrunner Records/ Вирджиния Рекърдс), който малко метъл банди могат да си позволят, а за феновете – абсолютно задължителен.

Sepultura е създадена през 1984 от вокалиста/китарист Max Cavalera. Към него на барабани се присъединява по-малкият му брат Igor Cavalera. Въпреки почти несъществуващата бразилска рок сцена, братята решават да създадат своя собствена версия на метъл и хардкор музиката, която обичат и включват басиста Paulo Pinto Jr. и китариста Jairo Guedz. Краткосвирещ албум с името BESTIAL DEVASTATION вече си проправя път в международния метъл ъндърграунд, докато бандата записва своята дебютна дългосвиреща продукция MORBID VISIONS (1986). Примитивната природа едновременно на музиката и на записите не може да удържи яростната енергия на групата дори и в дет метъл парчета като “Troops of Doom” (по-късно презаписано като бонус трак към втория им албум SCHIZOPHRENIA), което отприщва поток сурова сила, прокънтила ушите на всеки, който я е чул.

Смяната в състава през 1987, когато Guedz отстъпва място в полза на Andreas Kisser като водещ китарист, спомага да се проправи пътя за SCHIZOPHRENIA – впечатляваща работа от все повече софистицираност и музикално майсторство, не и за сметка на бруталността обаче. Интерес има по целия свят, така че Roadrunner Records подписват с южноамериканските начинаещи. Очакванията към третия дългосвирещ албум на Sepultura са големи и бандата не ги разочарова. BENEATH THE REMAINS (1989) е считан за един от първите класически траш метъл албуми, обезсмъртен като водещ в класацията на всеки фен, заедно със скъпоценните Reign In Blood на Slayer или Master Of Puppets на Metallicа. Неукротимата скорост на заглавното парче съответства единствено на нарастващата сложност на песни като “Inner Self,” в което Sepultura открито се развиват и музикално, и като усет за текста.

BENEATH THE REMAINS превръща Sepultura в международна сензация и бандата обикаля света на турне за първи път, като се появява пред фанатична публика в Щатите и Европа. Завръщайки се в студиото през 1991, бандата записва ARISE, албумът, който носи ехото на силния BENEATH THE REMAINS в много отношения, а освен това развива още повече звука на Sepultura. Докато заглавното парче и “Dead Embryonic Cells” представят кор траш стила на Sepultura с най-голяма сила, “Desperate Cry” продължава експериментирането на групата с различни ритми и много пластове в музиката им.

Въпреки че Sepultura никога не влиза в определението “комерсиална” група по условията за радио излъчване, непрекъснато увеличаващите се продажби привличат вниманието на големите лейбъли, което води до партньорство между Sony Music и Roadrunner при издаването на CHAOS A.D. през 1993. Дискът е най-разнообразната и новаторска продукция на Sepultura до момента. “Refuse/Resist” е със средно темпо и забележимо бразилско влияние, докато мини-епиката “Territory” редува бавни, обречени, стил Sabbath части с по-бързи траш секции. Уърлд мюзик влиянията, обложката New Model Army и унищожително упоритата съвместна работа с певеца на Dead Kennedys - Jello Biafra - за “Biotech Is Godzilla” циментират смело прогресивното усещане на албума.

CHAOS A.D. е първата тава на Sepultura, която постига златен статус и влиза в класацията на Billboard за албуми, където достига до номер 32, въпреки продължаващата липса на радио ефир. Бандата непрекъснато е на турне в подкрепа на диска, като печели не само поклонничеството на феновете за своя безкомпромисен звук, но и признанието на критиката за музикалното си израстване. Връхна точка в растежа си достигат през 1996 с ROOTS, най-амбициозният и революционен албум в кариерата на Sepultura.

С плътен, тежък звук благодарение на продуцента Ross Robinson, ненастроените китари и буботещи прорязвания спомагат за възвестяването на ню метал движението. Въпреки това Sepultura остава близо до своите траш корени и в този диск, като същевременно интегрира и бразилския си произход в звука на парчета като “Itsari” и “Ratamahatta,” последното от които включва бразилската звезда Carlinhos Brown.

ROOTS достига до номер 27 в Billboard чарта и накрая се сдобива със златен статус. Възприет е радостно и от фенове, и от критика. И осигурява на Sepultura място в историята като една от най-новаторските банди в своя жанр и откриватели на “уърлд метъла”.


Best of Sepultura
Траклистинг:

1. Troops Of Doom
2. Beneath The Remains
3. Inner Self
4. Arise
5. Dead Embryonic Cells
6. Desperate Cry
7. Refuse/Resist
8. Territory
9. Slave New World
10. Biotech Is Godzilla
11. Roots Bloody Roots
12. Attitude
13. Ratamahatta

Със съдействието на Roadrunner Records.

Teenzona_team
05 Окт 2006 г.

1561 прочитания